Acquisition Marketing Manager
EVBox
Ik ben niet je typische data-analist of creatieve marketeer. Mijn kracht is dat ik daar precies tussenin zit. Doe daar een dosis confetti bovenop, en dan weet je wat je in huis haalt.
Toen ik mijn studie communicatie aan het afronden was merkte ik dat er meer te halen was uit mijn studie. Ik vond en vind marketing fantastisch, maar merkte dat er veel aannames zaten in de strategieën die gemaakt werden. Dat kon anders. Ik kwam in aanraking met data in mijn stages en er ging een wereld voor me open. Waarom zou je dingen gaan gissen als je de antwoorden gewoon al in huis had? Moest je alleen even naar zoeken.
De Growth Tribe Academy in Amsterdam had net een paar maanden haar deuren geopend. Ze zijn aangesloten bij Facebook Nederland en de UvA en leerden daar een (toen gloedjenieuwe) manier van kijken naar het groeien van start-ups en scale-ups. Nog voor je het hele product hebt uitgewerkt, ga je al live met een product wat ‘goed genoeg’ is om te gaan testen of het aansluit bij de markt. In die eerste paar test leer je al veel over je mogelijke doelgroep en hoe je klanten met je product omgaan. Hierdoor kun je dus snel schakelen en de uitgewerkte versie van je product volledig aansluiten bij je makt. Da’s al winst. En supersnel. Ik melde me aan bij de cursus en kwam door de selectie. Van 700+ aanmeldingen zat ik bij de gelukkige 24 die drie maanden mochten gaan knallen.
Ik sloot aan bij een team met een CEO van een investeringsplatform en in drie maanden tijd leerde ik alles op het gebied van data analyses, tracking, converterend design (UI/UX), branding, stakeholdermanagement, coderen (of juist een landing page bouwen zonder ook maar 1 stukje code getypt te hebben), AB testen, experimenteren, budgetteren, en vooral: snel, agile, lean.
Na de Growth Tribe ging ik aan de slag bij EVBox als Lead generation & automation specialist (paste net op het visitekaartje). Een aantal grote projecten die hier op me lagen te wachten was het indelen en lanceren van een website in 8 markten (later uitgebreid naar 11) samen met de developer en brand manager. Daarnaast migreerde ik de marketing database van Oracle Eloqua naar Hubspot, en richte ik het hele platform in voor schaalbare marketingcampagnes—inclusief de integratie met Salesforce. Ik managede ook de paid social media, tracking, en data. Uiteraad begon ik hier ook met de growth hacking mindset van experimenteren en valideren van hypotheses.
Na 1.5 jaar was het marketing team uitgegroeid van 4 mensen naar 30+ en werd het tijd om nieuwe subteams te maken. Ik kreeg toen de fantastische kans om mijn eigen Acquisition marketing team op te gaan bouwen. Dit team bestond uit twee developers, een UI designer, een advertising specialist en growth hacker/UXer. Mijn eigen growth team. Ik leerde hier fantastisch veel op het gebied van projectmanagement, coaching, strategie, en agile werken in een snel groeiende en veranderlijke scale up.
In mijn 3.5 jaar groei bij EVBox was het bedrijf uitgegroeid naar 600+ mensen, wereldwijd de nummer 1 in laadpalen en uiteraard miljoenen omzet. Toen begon ik te voelen dat het tijd werd voor verandering voor mij. Ik was enorm snel gegroeid in mijn carrière en merkte dat ik weer verlangde naar de hardcore growth hacking experimenten en de thrill van het eigenhandig binnenhalen van die extra omzet. So here we are, growth en confetti is geboren.
The Next Web, 2019
Growth Tribe Academy, 2016